Loke

Satte mig igår och skulle försöka skriva ner min förlossning. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Dels för att jag har endel minnesluckor och fick ta hjälp av förlossningsjournalen och dels för att det blev för långdraget och ointressant. För mycket detaljer. Därför struntar jag i den jag skrev ihop igår och berättar helt enkelt i korta drag. Utan exakta klockslag om du inte blir ledsen :)

Den efterlängtade lille gossen var beräknad den 29:e juni, men verkade stortrivas i magen och tänkte inte komma ut självmant. Den 14:e juli fick vi tid för igångsättning. Vi skulle vara på Danderyds sjukhus 08:00. Redan vid 10-rycket hade vi ett rum och vad inskrivna på förlossningen. Därefter gick allt både snabbt och långsamt kan man säga. Det tog inte lång tid alls innan de hade satt in en "ballong" och den kommit ut igen. Vi tänkte att det skulle gå jättesnabbt att få ut ungen. Därefter kom en sköterska in och tog hål på hinnorna. Kanske två timmar senare började jag känna av svaga sammandragningar. Började vanka runt för att få fart på det hela. Efter det kopplades jag upp på värkstimulerande dropp.

   Efter några timmar ber jag att få prova akupunktur. Märker ingen större effekt av nålarna förutom att de var i vägen. Vid 19-tiden börjar jag få rätt rejäla sammandragningar och får prova på lustgasen. (Vet att jag i den stunden tänkte att den var värdelös, men såhär i efterhand gjorde den nog sitt iallafall.)
Vid 23-tiden står jag nästan inte ut längre och ber om epidural. Det kändes som att komma till paradiset. All smärta försvann. BM tyckte att vi skulle sova några timmar. Robin somnar utan vidare, men jag kan inte. Istället för smärtan av sammandragningarna börjar jag nu känna av ett starkt tryck nedåt. Kan kanske liknas med att man inte har bajsat på 3 år.. kan jag tänka mig :)

   Vid 03:00 är jag efter mycket om och med öppen 10 cm, men bebisens huvud är inte tillräckligt långt nere. Provkrystar och efter ett par krystningar ger det resultat.
Klockan 08:45 den 15:e juli tittar han äntligen ut! Våran "lilla" gosse på blygsamma 5240g.
Nu skulle bara moderkakan släppa och komma ut, men det kan ju ta en stund hade jag hört, så det var inget jag oroade mig för. Hade bara ögon för min lilla guldklimp.
Fick akupunktur under lilltånaglarna (AJ!) för att den skulle släppa. Efter ca 40 min kom den äntligen, dock tog den med sig 3 liter blod. Blev kalabalik på rummet, stormade in människor. En gynläkare gick in och klämde åt livmodern för att stoppa blödningen. Inte helt skönt. Sen skenade dom iväg med mig till operation. Jag sövdes och fick massa läkemedel som skulle hjälpa till att dra ihop livmodern, samt några minuters kompression av livmodern.
   Kvicknade till på uppvaket med en massa trevliga damer runt mig. En av dom frågade om jag ville träffa "pappan&barnet", självklart ville jag det!
Vid 12 får jag äntligen träffa stackars Bobbo (som trodde att han skulle bli ensamstående pappa) och bebis. Vi myser en stund, sen måste de gå ner på avdelningen igen. På kvällen kom jag också ner till avdelningen och vi stannade kvar där till Onsdag förmiddag då vi äntligen fick åka hem!

Känner att det blev lite rörigt iallafall, men det är väl en världslig sak?

Summa summarum: Bebisen kom ut, han var stor, det var inget bra :)

På uppvaket.
På avdelning 16.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0