Trött och sjuk

Jag är faktiskt sjuk. Det är värdelöst. Jag blir så himla ynklig när jag blir sjuk..Det är inte så kul det heller.
Jag tycker synd om mig själv och tycker nånstans innerst inne att alla egentligen borde tycka synd om mig! Men det gör inte alla..Inte ens många..Vad gör det om patetiska lilla jag är sjuk? Så tänker dom..Jag är bitter!

Skämt å sido, jag är lite förkyld faktiskt, känner mig lite slö i kroppen..Jag känner mig som ett "utskitet päron" som min far skulle ha uttryckt sig =P
Men vafan gör en förkylning nu och då? =)
Fikade med Annlo idag, vet inte om jag nämnde det tidigare, men det gjorde jag hur som helst! Det var trevligt.
Diskuterade viktiga saker och gjorde en och annan upptäckt. Bla att vi är himla olika som personer.
Sedan funderade vi på vad snor egentligen kommer ifrån. Jag hävdar bestämt, och har alltid gjort, att det är hjärnsubstans. Men även jag förstod väl att det fanns något bättre svar på funderingen.
Wikipedia hade det förstås :

"Snor eller nasalt mucus är det slem (mucus) som bildas av slemhinnorna i näsan. Slem bildas även av ackumulerad extracellulär vätska, vilken ökar i omfattning vid ett inflammationssvar. Under en dag kan det bildas upp emot ett par deciliter slem.

Slemmet transporteras bakåt i näsan och ned i svalget av cilieförande celler i slemhinnan. Luften som inandas innehåller en mängd damm och andra partiklar vilka delvis fastnar i snoret och därmed fungerar snoret som ett luftfilter och skonar lungorna. Detta syns tydligt då man vistas i förorenad luft då snoret får en gråsvart färg. Då nasofarynx är tillhåll för en mängd bakterier och virus är snoret en smittväg för fortplantning av infektioner såsom lunginflammation orsakad som komplikation av en rinit.

Färgen på slemmet beror på dess innehåll. Ju mer celler (vita blodkroppar) som slemmet innehåller desto mer trögflytande och färgat (gult - grönt) blir det. Vid infektioner ökar mängden celler i snoret. Snor kan normalt också innehålla mindre mängder blod, eftersom blodkärlen i näsans slemhinnor är ytliga och kan brista vid mycket liten påfrestning. Om sekretet i näsan innehåller övervägande blod har en näsblödning uppstått.

Vid olika sjukdomar, exempelvis förkylning kan slemhinnorna bli inflammerade och vätskefyllda (akut rinit), varvid mängden snor ökar markant. Den vanligtvis gulaktiga färgen beror på vita blodkroppar, med viss inblandning av röda sådana."

Nu behöver ni inte gå och undra längre, det var väl skönt? =P
Åtminstone jag har iallafall undrat över detta "fenomen" mycket länge. Nu känner jag mig lugnare, när jag kan släppa en av mina många "undringar". =)
Nu ska jag glo på "Top model" tills jag somnar.
Natti natti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0